poniedziałek, 23 wrzesień 2019

 

A JA MAM PSA...

Przez kilka dni dzieci z naszego przedszkola miały możliwość wzięcia udziału w zajęciach z kynoterapii.
Bohaterką zajęć była suczka rasy Berneński Pies Pasterski o imieniu Kesi.
Co to jest kynoterapia (dogoterapia)?

 DFB58C12 6EA0 407F 876A 24539D1E8497  IMG 6014

20171025 102437 FE7170C6 23E5 480B 917B 42360F277578 IMG 6004

To metoda wzmacniająca efektywność rehabilitacji, w której motywatorem jest odpowiednio wyselekcjonowany i wyszkolony pies, prowadzony przez wykwalifikowanego terapeutę. Terapia tego rodzaju jest jedną z dziedzin zooterapii. W ramach dogoterapii wyróżniamy następujące formy:
- spotkania z psem – to zajęcia z udziałem psa, które mają na celu stworzenie pozytywnego kontaktu pomiędzy dzieckiem a psem
- terapia z psem – zestaw ćwiczeń ukierunkowanych na konkretny, zaplanowany cel rehabilitacyjny, do których układana jest metodyka w porozumieniu z rehabilitantem lub lekarzem prowadzącym
- edukacja z psem – zajęcia z psem mające na celu usprawnienie sfery intelektualnej i poznawczej dziecka
Wpływ kynoterapii na rozwój dzieci:
- odprężenie i zrelaksowanie dziecka poprzez zabawy z psem
- budowanie pozytywnego obrazu psa i innych zwierząt
- budowanie pozytywnego nastawienia do siebie i otoczenia
- rozwój empatii
- spontaniczna aktywność i kreatywność u dziecka
- rozwój i nauka samodzielności
- doskonalenie sprawności ruchowej, kształtowanie orientacji w schemacie ciała itp.

Celem zajęć było:
• poznanie zasad zachowania się podczas wizyty psa w przedszkolu
• poznanie sposobów powitań ( jak witają się ludzie między sobą a jak ze zwierzęciem)
• integracja grupy dzieci z psem
• niwelowanie lęków i napięć związanych z kontaktem ze zwierzęciem
• wdrażanie do rozpoznawania i nazwania wybranych emocji: radość, smutek, złość, strach
• budowanie pozytywnych relacji w kontaktach między dziećmi, między dziećmi a zwierzęciem
• kształtowanie umiejętności prawidłowego zachowania się w obecności psa znanego oraz przypadkowego
• kształtowanie właściwego stosunku do świata ludzi i zwierząt
• uwrażliwienie dzieci na humanitarne traktowanie zwierząt
• rozwijanie mowy, wzbogacanie słownictwa
• rozwijanie funkcji poznawczych i nowych zainteresowań dziecka
• rozwijanie myślenia przyczynowo - skutkowego
• stymulowanie zmysłów, rozwijanie koordynacji ruchowej